ΜΕΛΙ: Γιατί αξίζει να υπάρχει ένα βαζάκι σε κάθε σπίτι;

ΜΕΛΙ: Γιατί αξίζει να υπάρχει ένα βαζάκι σε κάθε σπίτι;

Αποτελεί το προϊόν των μελισσών (Apis mellifera) αλλά παράγεται και από το νέκταρ ανθών ή από τις εκκρίσεις δέντρων και φυτών τα οποία τελικά παράγουν νέκταρ μελιού.
Η αξία του έχει εκτιμηθεί από τα πανάρχαια χρόνια. Αποτελούσε βασικό συστατικό της διατροφής των αρχαίων πληθυσμών και χρησιμοποιούνταν τόσο για την διατροφή τους όσο και σαν συστατικό σε φαρμακευτικά σκευάσματα.

 

ΤΙ ΠΕΡΙΕΧΕΙ

Με περισσότερες από 181 θρεπτικές ουσίες, το μέλι αποτελεί πραγματικό ‘διατροφικό χρυσάφι’ που μπορεί να ανεβάσει κατακόρυφα την αξία ενός μεσογειακού διατροφικού πλάνου. Περιέχει σάκχαρα, μικρά ποσά πρωτεΐνης, ένζυμα (καταλάση, ασκορβικό οξύ, καροτενοειδείς ουσίες, οξειδάση της γλυκόζης), αμινοξέα, μέταλλα, ιχνοστοιχεία βιταμίνες και μια ποικιλία αντιοξειδωτικών ουσιών, όπως φαινολικά οξέα και φλαβονοειδή.

Η σύστασή του επηρεάζεται από την πηγή παραγωγής. Τα κύρια σάκχαρα που περιέχει είναι η φρουκτόζη και η γλυκόζη. Τα αντιοξειδωτικά συστατικά παρουσιάζουν διαφοροποίηση ανάλογα με την προέλευση του μελιού.

Στα είδη μελιού από συγκεκριμένο άνθος λουλουδιού απαντώνται κυρίως φλαβονοειδείς ενώσεις (κουερσιτίνη, λουτεολίνη, απιγενίνη, χρυσίνη, καμφερόλη, γαλανγίνη) ενώ στα είδη μελιού που παρασκευάζονται από ποικιλίες ανθέων απαντώνται κυρίως φαινολικά συστατικά.

 

ΠΟΥ ΒΟΗΘΑΕΙ

Οι διάφορες ερευνητικές προσπάθειες έχουν καταδείξει πως το μέλι διαθέτει αντιοξειδωτικές , αντιφλεγμονώδεις, αντικαρκινικές και αντιμεταλλαξιογόνες ιδιότητες

Οι ολιγοσακχαρίτες επίσης που περιέχει το μέλι (με πιο αντιπροσωπευτικό την πανόζη) επιδεικνύουν αξιόλογη πρεβιοτική δράση, ευνοώντας έτσι την ανάπτυξη εκείνων των μικροοργανισμών (μπιφιντοβακτηρίων και λακτοβάκιλλων) στο έντερο που προάγουν την καλή του λειτουργία.

Σε μελέτες φάνηκε πως σε υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα, η μέτρια κατανάλωση μελιού αντί ζάχαρης μείωσε ήπια το σωματικό βάρος και λίπος τους, την ολική και την ‘κακή’ χοληστερόλη τους, τα τριγλυκερίδια.
 

Ναι…Καταπολεμά το hangover
Το μέλι περιέχει τα φυσικά σάκχαρα που είναι απαραίτητα για να επιταχύνουν την οξείδωση του αλκοόλ από το συκώτι. Μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης με μέλι μετά απο μια ξέφρενη βραδιά ίσως σας σώσει από τον πονοκέφαλο της επόμενης μέρας.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΛΙ ΚΑΙ ΜΟΝΟ

Το ελληνικό μέλι ποιοτικά είναι καλύτερο από το εισαγόμενο , διότι  το ελληνικό μέλι να δέχεται την ελάχιστη τυποποίηση και επεξεργασία, σε σχέση με το εισαγόμενο.

Ιδιαίτερη προτίμηση δε, πρέπει να δίνεται στο φυσικό μέλι και όχι στο τεχνητό καθότι οι θετικές δράσεις στα λιπίδια του αίματος προκαλούνται από το φυσικό μέλι και όχι από το τεχνητό.

 

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ

Η γυάλινη συσκευασία είναι καλή γιατί το γυαλί είναι ουδέτερο υλικό και δεν αντιδρά με το μέλι ώστε να αλλοιώσει την ποιότητα του. Παράλληλα ο καταναλωτής βλέπει τι αγοράζει (χρώμα, ρευστότητα, κρυστάλλωση, καθαρότητα). Το χρώμα είναι χαρακτηριστικό της προέλευσης του μελιού. Τα σκοτεινόχρωμα μέλια είναι πλούσια σε ιχνοστοιχεία (κάλιο, μαγνήσιο, φώσφορο, σίδηρο, νάτριο κ.λπ.) και συνεπώς έχουν υψηλή θρεπτική αξία. Τα ανοιχτόχρωμα έχουν ωραίο άρωμα και γεύση.

 

ΜΕΛΙ ΚΑΙ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗΣ ΔΙΑΒΗΤΗΣ

Διάφορες μελέτες καταδεικνύουν την υπογλυκαιμική επίδραση του μελιού, αλλά ο μηχανισμός αυτού του αποτελέσματος παραμένει ασαφής. Σύμφωνα με μια πρόσφατη ανασκόπηση που παρουσιάζει πειραματικές μελέτες που ολοκληρώθηκαν τα τελευταία χρόνια, υποστηρίζουν το μέλι ως νέο αντιδιαβητικό παράγοντα που μπορεί να έχει δυνητική σημασία για τη διαχείριση του διαβήτη και των επιπλοκών του και τονίζει επίσης τις πιθανές επιπτώσεις και τις μελλοντικές προοπτικές στη χρήση του μέλι ως αντιδιαβητικό παράγοντα (Otilia Bobiş ,et al 2018).

 

ΠΟΣΟ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΦΑΩ ΚΑΙ ΠΟΤΕ;

Αποτελώντας λοιπόν μια θαυμάσια πηγή ενέργειας και υδατανθράκων για παιδιά και αθλητές το μέλι οφείλει να είναι ενταγμένο στο καθημερινό διαιτολόγιο. Μια ημερήσια δόση μελιού της τάξης των 20 γρ.(1+ ½ κ.σούπας) μπορεί να καλύψει περίπου το 3% των ενεργειακών αναγκών ενός μέσου ενήλικα. Ενταγμένο στα πλαίσια ενός ισορροπημένου διαιτολογίου και με την κατάλληλη καθοδήγηση από τον ειδικό μπορεί κάλλιστα να συνεισφέρει τα πολύτιμα θρεπτικά του συστατικά. Κάποιες ιδέες είναι  (συστήνεται και σε άτομα με σακχαρώδη διαβήτη) :
 

  1. Γιαούρτι χαμηλό σε λιπαρά με μέλι και καρύδια
  2. Ψωμί ολικής άλεσης , με φρέσκο βούτυρο , μέλι και κανέλα
  3. Ψωμί ολικής άλεσης με άλειμμα καρπών( ταχίνι, φυστικοβούτυρο) με μέλι και κανέλα
  4. Smoothie : Κεφίρ , φρούτο εποχής , μέλι , ηλιόσπορο, λιναρόσπορο , κανέλα
     

 

Και κάτι από Χίο :

Ψωμί πολύσπορο με φυστικοβούτυρο και μέλι με μανταρίνι ή πορτοκάλι ή μαστίχα
Light pancakes με ασπράδια αυγού – γάλα ελαφρύ- βρώμη- βανίλια σε σκόνη , μελι με μανταρίνι Χίου , καρύδια και κανέλα

Πράσινη σαλάτα με ανθότυρο Χίου, σως από μουστάρδα, μέλι με μανταρίνι και ελαιόλαδο , καβουρδισμένους ξηρούς καρπούς

 

Για τους μικρούς μας φίλους:
Αυγόφετες στο φούρνο με φυστικοβούτυρο , μέλι με μανταρίνι Χίου και κανέλα

 

 

 

Κέλλυ Ευαγ. Μελιτζάνη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Απόφοιτη τμήματος Διατροφής -Τ.Ε.Ι. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές και Παχυσαρκία
Κάτοχος Διπλώματος MBA, Πανεπιστήμιο Αιγαίου